Financieel, MKB-Ondernemers, Ondernemers, Overige
Resultaatverbetering voor een gezond bedrijf
Door de uitbraak van het coronavirus is bij een groot aantal MKB-ondernemingen de winstgevendheid onder druk komen te staan en daarmee de financiële gezondheid van het bedrijf. Veel ondernemers vragen zich dan ook af hoe zij tot resultaatverbetering kunnen komen. Waar moet je als ondernemer op letten om je bedrijf te laten groeien?
Geen inzicht en sturing op financiële informatie
Veel ondernemingen die in de problemen komen, hebben hun financiële informatie niet op orde, waardoor er geen inzicht is in de tussentijdse cijfers. Het bedrijf wordt dan plotseling geconfronteerd met liquiditeitsproblemen, maar men heeft geen idee waardoor de problemen veroorzaakt worden.
Dit soort problemen kunnen worden voorkomen door:
- Regelmatig de administratie bij te werken, waardoor maandelijks cijfers beschikbaar zijn;
- Een prognose op te stellen voor het komend jaar met kritische succesfactoren (KPI’s), waardoor je veel eerder problemen binnen de onderneming signaleert en hierop kan bijsturen;
- Een actief debiteurenbeleid te voeren, waardoor gelden eerder binnenkomen en problemen bij klanten eerder gesignaleerd worden.
Geen idee hoe je dat voor elkaar moet krijgen? Een strategisch adviseur helpt strategische keuzes te maken om langetermijndoelen als resultaatverbetering en groei van je bedrijf effectief en efficiënt te realiseren.
Onvoldoende daadkrachtig management
Als het goed gaat met een bedrijf, neemt het extra vast personeel aan. Daarnaast worden er procentueel meer kosten gemaakt die minder of niet noodzakelijk zijn of wordt er meer geld onttrokken vanuit privétegoeden. Op dat moment is dat geen probleem, maar dat wordt het wel als de economische situatie minder wordt. De kans is groot dat acties die waren bedoeld voor resultaatverbetering nu zorgen voor een lagere winstgevendheid en –in het ergste geval- liquiditeitsproblemen.
Wat je dan niet moet doen is de problemen ontkennen, ze bij een economische crisis of oneerlijke concurrentie leggen, of de hoop vestigen op die ene order of verwachte verbetering. Hiermee verergeren de problemen binnen het bedrijf en vergroten de belemmering op resultaatverbetering. De belangrijkste maatregel is tijdig ingrijpen om grotere problemen te voorkomen. Dat kan door het management, maar soms is een externe blik van een strategisch adviseur onmisbaar. Hij legt verbanden tussen de ambities en capaciteiten van het bedrijf om het bedrijf (weer) te laten groeien.
Structureel te hoge kosten
Behalve de investering in uitbreiding van het personeel, wordt er in economisch goede tijden geïnvesteerd in langlopende leasecontracten voor machines en vervoermiddelen en in de huur van extra huisvesting. Daarmee lopen met name de vaste kosten binnen de onderneming sterk op.
Bij een hoogconjunctuur kunnen deze lasten makkelijk opgebracht worden. Echter, bij een economische crisis of dalende conjunctuur drukken deze vaste lasten sterk op de resultaten van het bedrijf. Wil je als bedrijf resultaatverbetering, dan is het van groot belang om de vaste lasten inzichtelijk te hebben. Op basis daarvan kan je besluiten om de vaste lasten te verlagen.
Denk hierbij aan de volgende maatregelen:
- Inventariseer de contracten van het personeel en bekijk welke contracten op korte termijn aflopen. Door het niet verlengen van contracten kunnen de personeelskosten verlaagd worden.
- Loop alle maandelijkse incasso van abonnementen door en beoordeel of deze noodzakelijk zijn voor de onderneming. Kijk ook de verzekeringsportefeuille door en kijk of hierop bezuinigd kan worden.
- Bekijk of andere huisvesting een optie is. Hierdoor kan bespaard worden op de huurkosten, waarbij het afkopen van een huurcontract een goede optie kan zijn. Of heronderhandel je huurcontract met de verhuurder.
Te weinig aandacht voor marketing
In goede tijden lijkt alles vanzelf te gaan en wordt er weinig geïnvesteerd in marketing of netwerken. Hierdoor kan het voorkomen dat bij een mindere economische situatie de omzet sterk daalt, en daarmee de winst. Door ook in een goede tijd te investeren in marketing en je netwerk kan je dit deels voorkomen. Ook is het belangrijk dat je bedrijf niet sterk afhankelijk bent van één branche. Hierdoor is de onderneming minder gevoelig voor economisch mindere tijden en zal de omzet minder hard dalen.
Strategisch adviseur om resultaatverbetering en groei van je bedrijf te realiseren
Wat ga jij de komende 3 jaar doen met jouw onderneming? wat wil je bereikt hebben?
Over deze vragen wordt helaas door weinig ondernemers goed nagedacht, terwijl dit toch echt de belangrijkste vragen zouden moeten zijn binnen een bedrijf. Regelmatig evalueren of de huidige doelstellingen nog wel relevant zijn. En hoe die doelstellingen dan bereikt kunnen worden.
Hulp van buiten in de vorm van een strategisch adviseur kun je heel goed gebruiken bij dit soort vragen en beslissingen. Douwe Wijbenga is zo’n professional die veel kennis over en ervaring heeft met zulke zaken. Een sparringpartner die je helpt om weer een heldere kijk te hebben op de richting die je de komende jaren met jouw bedrijf op wilt gaan. Ook als het minder goed gaat met je bedrijf!