Het belang van een ondernemingsplan
Ik maak het helaas heel vaak mee dat ondernemers geen of een slecht ondernemingsplan hebben.
Terwijl het toch echt heel belangrijk is om een goed ondernemersplan te hebben en deze regelmatig te updaten. Jouw omgeving verandert immers ook snel en daar zul jij wel op moeten reageren. Het is nog beter als je van tevoren nadenkt over mogelijke ontwikkelingen op jouw markt en hoe jij daar op kunt inspelen. Niet reageren dus, maar ageren. En weten hoe alles past binnen het grotere geheel van jouw onderneming. Daar heb je een ondernemingsplan voor nodig. Maar wat is een ondernemingsplan nu eigenlijk?
Ondernemingsplan
Wat is een ondernemingsplan?
Hét ondernemingsplan bestaat niet. Natuurlijk maakt het nogal een verschil of jouw onderneming bijvoorbeeld 2 of 100 medewerkers heeft. En of jouw bedrijf actief is in de landbouw of dat het een startup in de IT is. Een algemene omschrijving van een ondernemingsplan is dan ook dat het een plan is voor het starten van een nieuw bedrijf. Ook heb je een ondernemingsplan nodig als je een bedrijf wilt overnemen. Je zult dan gaan beschrijven welke plannen jij met dat bedrijf hebt. Bovendien maken bestaande ondernemingen steeds vaker een ondernemingsplan. Vaak doen zij dat omdat ze ervaren hebben dat het afwezig zijn van een ondernemingsplan ervoor zorgt dat het bedrijf geen duidelijke richting heeft. Ze doen dan eigenlijk maar wat. En het maken van een ondernemingsplan zorgt ervoor dat de focus weer terugkomt.
Doelstelling
Het doel van een ondernemingsplan
Het doel van een ondernemingsplan kan op vele manieren beschreven worden. Uiteindelijk komt het echter allemaal neer op het onderzoeken van de haalbaarheid van jouw ideeën. Dat moet natuurlijk wel op een realistische manier gebeuren door rekening te houden met zoveel mogelijk relevante gegevens. Denk aan de grootte van de markt en ontwikkelingen daarop. Veel ondernemers vinden het lastig om hier de juiste keuzes te bepalen en schakelen daarom mij in om het overzicht te behouden.
De doelgroep
Waarom is een ondernemingsplan belangrijk? En voor wie?
Door een ondernemingsplan te maken, zie ik bij mijn opdrachtgevers altijd rust ontstaan. Zij weten dan precies wat ze willen maar weten ook dat het haalbaar is. Want dat is onderzocht. Bovendien is het veel beter mogelijk om afwijkingen van de doelstellingen te herkennen en daar snel op bij te sturen. Als jij geen plan hebt, moet je nu eenmaal alles op gevoel doen. En dat zorgt meestal niet voor de beste resultaten.
Een ondernemingsplan geeft de ondernemer dus rust en focus. Toch zijn er voor meer betrokkenen grote voordelen. Bijvoorbeeld voor:
- Jouw medewerkers – door jouw medewerkers ook bij het ondernemingsplan te betrekken, zullen zij zich medeverantwoordelijk voelen voor het slagen van het plan. En dat is natuurlijk ook voor jou van belang.
- Banken en/of andere potentiële financiers – een partij die overweegt om jou geld te lenen, zal precies willen weten hoe jouw bedrijf en de markt in elkaar zit. Als je geen ondernemingsplan hebt dan is het vrijwel onmogelijk om een bedrijfsfinanciering rond te krijgen. Als er echter een goed onderbouwd en up-to-date ondernemingsplan aanwezig is dan stijgen jouw kansen sterk.
Maatwerk
Een ondernemingsplan is maatwerk
Een ondernemingsplan is altijd een stuk maatwerk dat speciaal voor jouw organisatie geschreven wordt. Door mijn ervaring kan ik je uitstekend van dienst zijn bij het opstellen en toetsen van jouw ondernemingsplan. Maar of je het businessplan nu helemaal zelf schrijft of dat we het samen doen, toch zal een aantal onderdelen altijd terugkomen in het ondernemersplan. Deze onderdelen zijn:
- Een beschrijving van jou als persoon
- Het marketingplan
- De financiële onderbouwing
- De organisatiestructuur
- Een samenvatting
In jouw specifieke situatie kunnen natuurlijk aanvullende onderdelen toegevoegd worden.
Financiële onderbouwing
Waarom is de financiële onderbouwing van een ondernemingsplan zo belangrijk?
Het meetbaar maken van en het sturen op cijfers op basis van een ondernemersplan is uitermate belangrijk voor een bedrijf. Immers, alles wat je binnen jouw onderneming doet, is gericht op het behalen van de doelstellingen. Je zult dan ook willen meten of dat wat je nu doet, bijdraagt aan het behalen van jouw langetermijndoelstellingen. Daarom zullen binnen de financiële onderbouwing minimaal de volgende punten beschreven moeten worden:
- Opstellen van concrete & meetbare doelen op lange termijn
- Maken van prognoses om die doelen te bereiken
- Op basis van de prognoses maandelijkse doelen stellen (KPI’s)
- Maandelijks evalueren hoe het gaat
- Indien nodig bijsturen door te ondernemen acties
- Daarna weer meten
Op deze manier weet je altijd precies hoe het gaat met jouw bedrijf en of je eventueel moet bijsturen. Dat brengt zekerheid en rust.
Meer weten over het schrijven en toetsen van jouw ondernemingsplan?
Wil jij ook meer weten over mijn mogelijkheden om jou te helpen bij het opstellen en toetsen van jouw ondernemingsplan? Neem dan vrijblijvend contact met mij op en bel: 06 44539493. Mailen kan ook: [email protected]
Download nu gratis
5 Succesfactoren voor het aanvragen van een succesvolle bedrijfsfinanciering